Boxtel wint bekerderby tegen Essche Boys

Essche Boys 1 (zon)

29 augustus 2020 18:00

Na maanden van ‘coronaperikelen’ en onzekerheden, mocht de hoofdmacht van Boxtel weer een wedstrijd op de mat leggen. Afgelopen zaterdag werd de bekerwedstrijd tegen de buren uit Esch gespeeld. De formatie is ten opzichte van vorig seizoen nagenoeg onveranderd. Alleen Yassine Rouadi was zaterdag een nieuwe aanwinst, die in het verleden nog voor ODC uitkwam. Vanaf het fluitsignaal heeft Boxtel de overhand en zet druk naar voren. In het eerste kwartier zijn er een paar vrije trappen van Jesse van Homelen te noteren, maar tot de openingsgoal komt het vooralsnog niet. Essche boys heeft tot dan alleen nog een afstandsschot laten noteren. Na een 25 minuten is er een corner voor Boxtel, waarop Rouadi een kanonschot afvuurt, maar deze is recht op de keeper van Esch geschoten. Vrijwel meteen hierna is er weer een vrije trap voor van Homelen, en deze keer is het raak. De mee opgekomen Mitchell Vogels bewijst weer eens zijn kopsterkte. Hij verlengt de vrije trap en verrast hier de defensie en de keeper totaal mee. De 1-0 staat op het bord en Boxtel gaat onverdroten door. Na een half uur is het weer Vogels die zich in de 16 meldt, maar dit keer echter ziet hij zijn kopbal over zeilen. Boxtel bepaalt het spel maar komt toch nog met de schrik vrij. Na defensief geklungel bij de 16-meter verovert Esch de bal, maar weet deze niet om te zetten naar een goal. Boxtel is even van slag en vlak daarna is het Haike van Heesch die erger weet te voorkomen voor Boxtel. Toch had Boxtel nog op een riante voorsprong kunnen komen vlak voor rust. Valentijn Waals omspeelt enkele tegenstanders, maar weet eenmaal voor het doel ook deze niet te verzilveren. Met 1-0 op het scorebord gaan beide ploegen dan ook naar de kleedkamers.

Na de rust heeft Boxtel enkele wissels toegepast en hebben Stefan Persoons en Haike van Heesch het spel verlaten. Robin van der Plas en Daniel Foster zijn hun vervangers. Boxtel blijft druk zetten en na 49 minuten valt de 2-0. Yassine Rouadi krijgt de bal op rechts en trekt naar binnen, waarna hij de bal in de rechterhoek prikt. De 2-0 is een feit en Esch is niet bij machte om het tij te keren. Toch worden de bezoekers sterker en meldden zich vaker en vaker bij Boxtel op de helft. Boxtel wisselt nogmaals en Jesse va Homelen en Rick van Hamond staan hun plaats af aan Lars van Hamond en Danny Vogels. In de laatste minuten krijgt Esch nog een vrije trap, waar Jasper Vorstenbosch zich achter de bal zet. Deze gaat echter voor het doel langs. Toch krijgt Essche Boys nog de eretreffer. In de laatste minuten wordt er een corner genomen, waar iedereen naast zit. Behalve bij de 2e paal waar de bal genadeloos binnen wordt geschoten. De 2-1 staat er maar daar blijft het dan ook bij. De eerste overwinning is in ieder geval een feit en kan Boxtel weer verder kijken.

De eerstvolgende bekerwedstrijd is uit tegen Jong Brabant op 10 september om 20:15 uur.