‘BOC-verhaal rondom corona-virus’

26 januari 2021 19:00

Een tijdje terug heeft Bas Voets een mooi interview afgenomen bij de RKSV Boxtel. DVG-lid Bas is vierdejaarsstudent op de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg en is in het kader van zijn afstudeerproducties op zoek gegaan naar interessante verhalen rondom het corona-virus.

De volgende tekst is in september door Bas geschreven en is nog steeds actueel.

‘Das echt zund’

Geen gezellige derde helft meer na een wedstrijd, geen kaartavondjes meer na een training en geen frituurlucht meer die over het sportpark waant. De kantines zijn op slot. Voor vele sportverenigingen doet dat zeer in de portemonnee. Zeker in Brabant, waar ze niet vies zijn van een snackie en een pilsje. In de serie ‘Das echt zund’ wordt in iedere aflevering een andere Brabantse amateurclub uitgelicht die zich uitlaat over de maatregelen. Deze keer voetbalclub RKSV Boxtel.

Het is een mooie zonovergoten zaterdag en de voetballers van RKSV Boxtel zijn klaar met hun training. Ze druipen op hun fietsjes af naar huis. Een kwartier later staat de volgende lading alweer klaar. Het is het beleid van de voetbalclub. De spelers van zeven tot twaalf jaar mogen van 09:00 tot 11:00 uur het veld op, die van dertien tot vijftien jaar van 11:15 tot 13:15 uur en de oudsten, zeventien en achttienjarigen, betreden van 13:30 tot 15:30 de wei. Tussen elke groep zit een kwartier, het wisselkwartier. Om zo veiligheid in te bouwen. Het bestuur paste hetzelfde schema ook toe na de eerste coronagolf. “Het is in feite een herhaling”, vertelt voorzitter Ties Pronk.

Het eerste team van de vereniging traint twee keer per week in groepjes van vier. Frans van den Besselaar, clubman in hart en nieren en al meer dan tien jaar nauw betrokken bij de kantine, vindt het belangrijk om binnen de marges te kijken wat je nog wel kunt doen. “Je moet ze de gelegenheid geven dat ze kunnen sporten. Daar is een vereniging voor.” De waardering onder de leden is dan ook groot. Op zaterdagen is het hartstikke druk op het sportterrein. Maar het clubhuis, het hart van de vereniging, blijft dicht. Van den Besselaar verlangt naar de periode voor corona. “Daar ontmoeten mensen elkaar. Daar drinken ze samen een bakkie koffie. Dat sociale gedeelte ligt op zijn kont.”

Zo moeten ouders nu vanaf de parkeerplaats naar trainingen kijken en daar let RKSV Boxtel streng op. Pronk: “We laten ze er niet op. We willen geen trammelant en houden gewoon de regels aan.” De voetbalvereniging neemt sowieso geen halve maatregelen. Tijdens de eerste lockdown zette ze looproutes uit voor de spelers, zodat ze elkaar niet zouden tegenkomen onderweg. Iemand bij de poort stuurde de leden aan en het verliep probleemloos. Daarnaast liepen vrijwilligers rond en stonden er stippen op de grond om mensen te wijzen op de anderhalve meter.

Ondanks alle maatregelen zijn er binnen de club toch een paar besmet geraakt, maar met achthonderd leden is dat ook niet zo vreemd. Het bestuur grijpt wel direct in. Zo hoorden ze afgelopen dinsdagavond dat de vrouw van de trainer van het meisjeselftal corona had. In de groepsapp van het team werd een bericht gestuurd dat ze deze week niet meer konden trainen. Volgens de voorzitter is het risico gewoon te groot. “Je wil niet dat er hier honderdvijftig kinderen rond hobbelen en dat er een paar tussen zitten die het hele zooitje aansteken. Die verantwoordelijkheid moet je niet nemen.”

De eerste lockdown kwam hard binnen bij de voetbalclub. “Dat was een kloteperiode met zes o’s”, floept Pronk eruit. Toch probeerden de vele vrijwilligers van de RKSV Boxtel er het beste van te maken. Ze wilden de mogelijkheden optimaal benutten en lieten de leden drie keer per week bezig zijn op de club. Ook organiseerde de vereniging nog activiteiten naast de trainingen om op die manier de kinderen aan de gang te houden. “Voor de ouders ook. Die zijn blij als de kleintjes een keer van huis af zijn en twee avonden hier rond kunnen baggeren”, lacht de voorzitter.

De zomerstop was van korte duur. Uiteindelijk lagen de training maar vier weken stil. Begin augustus mochten de leden weer aan de gang. De kantine ging een paar weken later open. Geheel coronaproof, maar dat mocht de pret niet drukken. De club beleefde een heleboel gezellige avonden. Tot half september. Toen moesten de deuren van het clubhuis alweer noodgewonden sluiten en dat hakte er in. “In het financiële laatje is een heel stuk omzet verdampt en dat is toch gewoon een van de leefaderen van de club”, vertelt de kantineman. “Contributie is natuurlijk het belangrijkste, maar de kantine moet ook wat opleveren.”

Ook inkomsten van andere activiteiten vielen weg en daarbovenop is de periode van april tot en met mei, ‘het vijfde kwartaal’, erg belangrijk voor de vereniging. “Wat kermis en carnaval is voor cafés, is die periode dat voor ons. Dan draaien we dubbele omzet ten opzichte van andere kwartalen.” Gelukkig voor RKSV Boxtel blijven de leden vooralsnog de club trouw. Vooralsnog. De voorzitter klopt af. “Als dit nog een half jaar of een jaar duurt, dan wordt het een ander verhaal”. Van den Besselaar vervolgt: “Als mensen in hun portemonnee worden geraakt en je hebt hier vier koters rondlopen, dan is dat toch een flink bedrag en ze kunnen niet eens sporten zoals ze willen.”

De Boxtelse voetbalclub deed mee aan de normale regelingen die voor sportclubs gelden, maar daar word je geen miljonair van, benoemt Pronk. De KNVB kwam ze tegemoet, de muziekmanager vroeg een paar maanden de helft van het geld en Fox Sports verlaagde ook de kosten van het abonnement. “Maar het blijft doorlopen en je gebruikt het allemaal niet”, zucht de betrokken clubman. RKSV Boxtel kan het nu nog hebben. Ze zijn momenteel hartstikke gezond, maar het moet geen jaar meer duren. “Dan komt de bodem van de schatkist in zicht”, aldus de voorzitter.

Voor meer verhalen van Bas Voets: