RKSV Boxtel heeft aan kansen geen gebrek

Essche Boys 1 (zon)

24 april 2022 14:00

J. Pennings

Sportpark Essche Boys
Witvensedijk 2
5296KH
ESCH

Wedstrijden tegen ploegen uit de directe omgeving hebben altijd wel een bijzondere lading. Afgelopen zondag was dat ook het geval tegen de Essche Boys. Boxtel had dit seizoen al laten zien te kunnen winnen dus alles lag nog open in Esch. Meteen na de aftrap is het 2 maal Jesse van Homelen die in 1 minuut tijd de bal onderschept en gevaarlijk is. Eenmaal probeert hij het zelf en andermaal bedient hij Stijn van der Steen. Beide kansen leiden niet tot de openingstreffer maar Esch is gewaarschuwd. Natuurlijk laten de gastheren zich ook niet onbetuigd maar ook zij forceren niet de gewenste voorsprong. In de 25e minuut is het dan toch raak voor Essche Boys, het moet gezegd, met enige hulp. Na een veel te zachte terugspeelbal van Luuk van Weert, wordt deze onderschept en eenvoudig afgestraft. Waar voorheen de veerkracht van BOC was gebroken, werden nu echter de ruggen gerecht en gestreden voor een overwinning. Boxtel krijgt in de vorm van corners, vrije trappen en schoten de nodige kansen. Ondanks dat Boxtel met deze 1-0 de kleedkamer in gaat, zijn de betere kansen voor hen geweest. Dit biedt dus perspectief voor de 2e helft en is de wedstrijd nog lang niet gespeeld.

Na de rust zijn Gerben van Boxtel en Luuk van Weert vervangen door Raul Sanchez Gomez en Tim Hulskes. Dit vertaalt zich al meteen in een grotere gretigheid in het team van Boxtel. Ballen worden makkelijker veroverd en niet onbelangrijk beter gespeeld. Na een uur spelen staat er echter nog steeds de hatelijke 1-0 op het bord. Er volgt wederom een dubbele wissel en Jelle Breuer en Haike van Heesch verlaten het veld. Hun plekken worden ingenomen door Tyron Willems en David Iwuchukwu, welke achteraf goud zou zijn voor zijn ploeg. Toch komt Boxtel na een 65 minuten met de schrik vrij, na een vrije trap van Esch. Tot grote opluchting van alles en iedereen met een rood-wit hart, zien zij de bal op de paal uiteenspatten. Boxtel blijft door buffelen en krijgt uiteindelijk loon naar werken. Zo’n 20 minuten voor het einde krijgt ook Boxtel een vrije trap. Jesse van Homelen eist deze op en legt hem met gevoel bij de 2e paal. Hier staat de mee opgekomen Mitchell Vogels en deze weet hier koppend wel raad mee. De 1-1 staat er en zal achteraf gezien de toon zetten voor een mooi laatste kwartier. Nog geen 3 minuten na de gelijkmaker is het wederom van Homelen die de bal in de box weet te krijgen. Ditmaal is het David Iwuchukwu die zijn hoofd er tegenaan weet te krijgen. Tegendraads kopt hij het leer buiten het bereik van de goalie van Esch. De welverdiende 1-2 prijkt plotsklaps op het scorebord. Boxtel past ook de laatste wissel toe en vervangt de moegestreden Daniel Foster voor Nessiem Trieling. Boxtel ruikt bloed en drukt door op de verdediging van Esch. Zo’n 5 minuten voor het reguliere einde komt de bal wederom bij Iwuchukwu. Deze wacht geduldig op versterking en vindt deze in de persoon van Jesse van Homelen. Deze bedenkt zich niet en plaatst de bal vakkundig in de linkerbovenhoek voor de 1-3. Dit is de nekslag voor de Essche Boys maar toch komen zij nog tot een paar kansen. Bij een daarvan reageert keeper Strik zeer adequaat om nog een tegentreffer te voorkomen. Bij de tegenaanval is het wederom Iwuchukwu, die gevaarlijk is. Bij een verdekt schot verrast hij bijna de keeper van Esch, die de bal tot corner ziet gaan. Deze eist Stijn van der Steen op, die de bal bij David Iwuchukwu krijgt. Deze schat de kans op waarde in en kopt Boxtel vogelvrij naar de 1-4. Men zou kunnen zeggen dat Boxtel eindelijk wat geluk heeft, loon naar werken heeft gekregen of verdiend heeft gewonnen. Feitelijk zijn alle drie de bovenstaande stellingen van toepassing! Dit neemt niet weg dat het voor de meegereisde fanatieke aanhang weer eens een mooie wedstrijd was om te zien, met vlagen goed voetbal en niet onbelangrijk de niet aflatende strijd.

Toch weer 3 belangrijke punten maar we zijn er nog niet natuurlijk. 1 mei staat er weer een wedstrijd op het programma tegen de nummer 3, VCB uit Biezenmortel. De aftrap op sportpark Munsel is om 14:00 uur.