Stukje geschiedenis

Bij de oprichting van de RKSV Boxtel in 1941 werd het St. Paulus-Sportpark bespeeld. Laten we vooral de klus niet onderschatten die men destijds heeft geklaard om dit grasland ook daadwerkelijk bespeelbaar te maken. Laagliggend weiland dat nog maar net was opgehoogd met zand dat vrijkwam bij het graven van het afwateringskanaal, transformeren naar een echt voetbalveld en dat met de transportmiddelen die toen ter beschikking stonden, is een karwei waarvan we ons vandaag de dag geen voorstelling meer kunnen maken. Mede door het tot stand komen van dit sportpark werd op hetzelfde terrein nog een jeugdhuis gebouwd dat de naam St. Paulus Jeugdhuis kreeg. Onder de huidige naam De Rots zal het voor de meeste mensen in Boxtel een bekendere klank hebben.

Toen de oorlog afgelopen was, was hiervan echter niets meer overgebleven. Ook op dat stukje grond had de oorlog overduidelijk zijn sporen achtergelaten. In de jaren 1944-1950 werden echter de schouders gezet onder een groot karwei en alles werd weer in de oude luister hersteld.
In 1965 kwam er een definitief einde aan het sportpark waar zovele tegenstanders met lood in de schoenen naartoe waren gereisd. Ook de gemeente Boxtel ontkwam niet aan het verwezenlijken van de nodige uitbreidingen om de groeiende stroom inwoners te kunnen blijven huisvesten, en langzaam maar zeker ontstond vanaf die tijd de wijk die we vandaag de dag kennen als 'Oost'.

Te gast bij zustervereniging ODC

Tijdelijk moest opnieuw voor enkele jaren worden uitgeweken naar het sportcomplex van zustervereniging O.D.C. In een bijzonder goede harmonie heeft men zich samen door de moeilijke tijd heen geslagen. Met een veelheid aan elftallen, trainingen en wedstrijden werd toch alles gepland en georganiseerd op het hoofd- en zijterrein van O.D.C. en de sportvelden op het Essche Heike. Veel van de veranderde verhoudingen tussen de beide verenigingen is in die periode tot stand gekomen en is nadien ook in stand gebleven.

Sportpark Munsel

In 1972 is sportpark Munsel opgebouwd, waarbij de aantekening moet worden gemaakt dat alles wat daar staat op eigen kracht en met eigen mensen tot stand is gekomen. Ook hier is het principe van de geleidelijkheid toegepast en haast elk jaar is wel een uitbreiding of verbetering tot stand gebracht. Ondanks de goede gang van zaken gedurende de 'inwoning' bij O.D.C. moet worden vermeld dat het voor de vereniging Boxtel goed was, maar ook tijd werd, dat een eigen accommodatie kon worden betrokken.

De schrik sloeg onze vereniging echt om het hart toen in de gemeenteraadsvergaderingen geluiden opgingen om RKSV Boxtel naar een andere locatie te verplaatsen. Gelukkig is na veel heen-en-weer-gepraat toch besloten om Sportpark Munsel als thuisbasis van onze club te handhaven.
In 2003 is een grootscheepse herinrichting voltooid, waarbij ook de sportaccommodaties van onze buren een flinke aanpassing hebben ondergaan. Onze vereniging beschikt sindsdien over vijf velden, waarvan drie met verlichting. Tegelijk met de herinrichting is een grote uitbreiding van o.a. onze kleedaccommodaties tot stand gekomen. Aan de achterkant van de oude bebouwing zijn maar liefst zes nieuwe kleedruimtes en een materialen- en een opslagruimte bijgebouwd. Bovendien heeft de kantine naast een uitbreiding ook nog een flinke opknapbeurt gekregen en sinds 2010-2011 is het nieuwe terras met overkapping de grote blikvanger.

Met 5 velden, 12 kleedkamers en een schitterende kantine met groot terras hebben wij een accommodatie die de vereniging een professionele uitstraling geeft.

Dit is te danken aan de commissie Accommodatie en Materialen. De leden van deze commissie zorgen o.a. voor het onderhoud en de ontwikkeling van onze accommodatie. Een accommodatie om trots op te zijn!